Pages

Mari Belajar Buat Apam Comel

Wednesday, July 27, 2011

Assalamualaikum.....

Minggu ni agak produktif skit baik di opis mahupun di rumah dan juga pengajianku..hehehehe...Alhamdulillah walaupun penat...Erm, dah lama nak cuba wat apam comel tp selalu xde masa...Jumaat ni aku akan wat program kebajikan kt Rumah Org2 Tua al-Ikhlas mcm last entry aku...aku kna wat minum petang utk majlis sambutan hari lahir, doa selamat dan penyampaian sumbangan kt Rumah tu nti...so aku plan nk wat apam comel.klu wat kuih moden sgt warga emas bkn mkn sgt...

Cari punya cari resepi last2 aku jumpa jgk yg berkenan di hati...aku pakai resepi dari blog kegemaranku iaitu Kak Ita. Aku xpandai nak wat dot dot kat apam tu..tangan ketaq...heeheheh.Sapa2 nk tgk blog Kak Ita silakan...Aku kagum sgt tgk teknik hiasan dan gambar makanan yg dia amik...memang leh wat aku lapar...hehehehe

Berbalik pada citer apam comel ni...anak aku suka giler makan.aku rse 1/2 daripada apam comel ni dia yang balun..thanks Kak Ita for the simple and marvelous resepi... :) Aku pohon ihsan tepek resepi kt sini....




Apam Comel
Ehsan dari : Kak Ita

3 biji telur sejuk
275 g tepung gandum
220 g gula halus - aku guna icing sugar sbb xde gula halus 
150 ml susu segar
3 sudu teh baking powder
1 sudu teh ovalette
2 sudu besar susu pekat - aku saja tambah nk bagi rase lemak manis
1 sudu teh esen vanilla
Stawberry @  Blueberry Filling

Cara-caranya :

  1. Masukkan semua bahan ke dalam mixer. Mix pada maximum speed 6-8 minit
  2. Bahagikan adunan kepada beberapa warna 
  3. Masukkan dalam piping bag dan picit ke dalam cup sehingga separuh penuh
  4. Letakkan filling secukupnya
  5. Picit lagi adunan dalam cup hingga 3/4 penuh 
  6. Kemudian dot2 kan ikut warna pilihan. (aku x ikut langkah ni sbb ketar tgn..hihi)
Selamat Mencuba yer...

No comments:

Post a Comment