Pages

ERIC Bab 2

Saturday, July 21, 2012

"Sayang...." Panggil Sufi manja.

Eric berpaling ke arah kekasih hatinya. Senyum terukir di bibirnya. Senyuman itulah yang menjadi pembuka tirai hubungan cinta antara mereka. Senyuman yang selalu buat Sufi gila bayang. "Yup, sweetie...," 

Sufi duduk di sebelah Eric, sama-sama mengadap laut lepas. "I suka tempat ni. Cantikkan?" 

"Cantik....tapi you lagi cantik," Pipi Sufi yang kemerahan dicubit manja. Meresap rasa cinta ke segenap pelusuk hatinya. Sufi.....Gadis cantik secantik namanya. Eric merenung Sufi...tidak pernah dia rasa walau seminit perasaan jemu memandang wajah ayu Sufi. Dia yakin, Sufi adalah yang terbaik untuknya.  

Sufi senyum. Kembang setaman hatinya dipuji kekasih hati. Eric....Eric pencinta terbaik seumur hidupnya. Bersama Eric, dia dilayan bak puteri. Eric sangat budiman. Sangat pandai mengambil hati dan sangat mencairkan perasaannya. Aghh...berada di samping Eric, mendengar deruan nafas Eric, melihat senyuman dan tuturkata Eric yang romantis buat dia hanyut dalam arus cinta yang deras mengalir dalam tubuhnya. 

"I'm so in love," Terbit kata-kata itu dari bibirnya.

"With me or with this place?" Soal Eric. Sesaat pun sejak tadi pandangan matanya tidak berganjak dari merenung Sufi. Ikutkan hati lelakinya, mahu saja dia kucup bibir mungil milik Sufi. Namun, akal yang waras menahan nafsu nakalnya.

"With you...." Ucap Sufi bersama senyum manis yang tidak lekang dari bibir.

Sufi diraih ke dalam pelukannya dan Sufi pula melentok manja di dada bidang Eric. "And, I love you more than I think I should," Bisik Eric.

Percutian di Pangkor ketika awal percintaan mereka lima tahun yang lalu tertayang satu persatu di benaknya. Ketika itu semua yang ada di dunia ini indah. Menyusuri pesisir pantai berpegangan tangan. Bergurau senda, bercanda riang penuh tawa, langsung tidak ambil pusing mata yang memandang sinis. Makan bersuapan, sambil berkongsi gelas dan straw yang sama. Tiada cacat celanya perhubungan mereka.

Eric mendengus kasar. Sukarnya dia hendak lelapkan mata. Berpusing ke kanan salah, ke kiri pun salah. Kenangan bersama Sufi Sufia benar-benar menggamit perasaannya. Menggeletar seluruh tubuhnya. Betapa sukar memadam api cinta untuk gadis itu. Sakit dadanya melawan resah gelisah, turun naik emosinya yang tidak menentu.


Tiga tahun.....tiga tahun lamanya dia membawa diri jauh di perantauan bersama sekeping hati yang lara dengan harapan lukanya yang dalam itu dapat segera diubati. Betapa sukar dia melalui hari-hari yang sepi bersendiri. Hanya Tuhan yang tahu. Bukan mudah untuk dia jatuh cinta. Sekali hatinya diserahkan pada seseorang, selama itulah dia akan jadi pencinta yang setia. Tapi Sufi, sewenangnya berpaling pergi tanpa mempedulikan sedikit pun perasaannya.


Dua tahun bukanlah satu jangka masa yang singkat untuk sesebuah perhubungan menjadi matang. Dua tahun sudah cukup untuk membuktikan luhurnya sebuah cinta. Malah dia sudah merancang untuk menyunting Sufi sebagai teman hidupnya. Dia sudah maklumkan hal itu kepada kedua orang tuanya. Bukan Sufi tidak kenal dengan mereka. Hubungan Sufi dengan orang tuanya cukup rapat. Mengapa, mengapa setelah semuanya diatur rapi, Sufi tergamak untuk curang padanya. Apa salah dirinya. Selama perhubungan mereka, dia terlalu menjaga hati Sufi. Tidak pernah terlintas di fikirannya Sufi sanggup mencabul kehormatan cintanya yang suci.


Paling memilukan, pada hari mereka berpisah...kedua ibu bapanya dipanggil kembali mengadap Pencipta dalam satu kemalangan ngeri. Dia ibarat jatuh ditimpa tangga. Segalanya berlaku tanpa dia punya cukup ruang untuk bernafas. Dia hilang manusia yang paling penting dalam hidupnya sekelip mata. Beratnya dugaan yang Tuhan letakkan di bahunya.


Dan sekarang, setelah dia sudah dapat menerima semua kenyataan dan ketentuan, mengapa perlu Sufi muncul semula? Walau semuanya bukan dirancang, sebolehnya dia tidak mahu bertemu semula dengan Sufi. Walau dalam mimpi pun takkan dia benarkan Sufi hadir. Itu nekadnya.


Semasa pertemuan semula dengan Sufi bulan lalu, penampilan Sufi sudah banyak berubah. Sufi kini sudah mengenakan tudung di kepala. Pemakaiannya juga lebih sopan tidak seperti dulu. Sufi nampak lebih matang. Walau sudah berubah imej, Sufi tetap nampak sofistikated dan moden. Namun, walau apa juga pemakaian Sufi, dia tetap kenal wajah itu. Dia tetap kenal haruman yang melekat di badan Sufi.


Eric mengeluh lagi. Kenapa terlalu sukar untuk dia lupakan cinta yang terlalu menyakitkan ini. Kali ini dia bangkit dari katil menuju ke tingkap kaca. Pemandangan tasik Mines cukup jelas dari tingkat 10 Kondominium Heritage. Tangannya menguak rambut ke belakang. Untuk kesekian kalinya dia mengeluh lagi.


"Aghhh...." Eric menjerit. Serabut sungguh fikirannya. "Get out of my mind. Why I keep thinking of you over and over again. Am I under spell? It hurts to get trapped in this bullshit memory! Seumur hidup aku, aku tak pernah merayu perempuan datang semula dalam hidup aku. Tak pernah," Eric melepaskan marahnya. Marah pada dirinya sendiri, marah pada bayang Sufi yang tidak henti-henti memburunya. Nafasnya berlari kencang. "Serabut tahu?"

Tiba-tiba telefon bimbitnya berbunyi. Eric kembali semula ke katil. Pantas dia mencapai telefon di meja sisi. Dahinya berkerut membaca SMS dari nombor yang tak dikenali.


Hai...dah tidur? I can't sleep. I don't know why....


"Gila ke apa?" Bebel Eric.


Who's this?


Seketika kemudian, telefonnya berbunyi semula.


It's me Sufi. Oh, sorry. I thought you have my number.


Eric angkat kening. Apa lagi kau nak, hah?


I see. Sorry, I ngantuk. I need to sleep. Butang send cepat-cepat ditekan lalu telefon di off. Telefon dicampak kasar ke meja sisi.


Sedaya upaya dia cuba pejamkan mata untuk tidur. Doa tidur dah baca, kira bintang dah, kira biri-biri dah tapi rohnya masih liat untuk terbang ke alam mimpi. Mengapa pada saat jiwanya tengah kritikal melawan perit di hati, Sufi menghubunginya. Sebulan sudah pertemuan mereka, tetapi dia tidak pernah menerima SMS atau panggilan dari Sufi. Terkejut besar dia malam ini. Getar di dada semakin kencang.


"Lama-lama boleh jadi gila aku ni," Getusnya. "What should I do? Should I date her again and play with her heart? Erm.....let's teach her a lesson!"


Akhirnnya Eric terlena juga. Mampukah dia bermain dengan hati Sufi sedangkan hati sendiri terlalu rapuh. 

3 comments:

  1. ohhh please... eric nk main2 kn prasaan sufi ke? come on.. let that old memories gone...

    ReplyDelete
    Replies
    1. dia terlalu kecewa dgn Sufi....apakata let's the game begin. ;)

      Delete
  2. tak sabar nak tahu tindakan eric pada sufi......

    ReplyDelete