Pages

Gulai Masam Ikan Patin Sangkar

Thursday, November 3, 2011

Kebetulan pegi pasar tani, nmpk ade org jual ikan patin dari Pahang..ape lg...aku pun terkam la...mmg sedap kalu msk gulai masam (masak tempoyak). Aku blaja resepi ni daripada mak mertua yang mmg org Pahang.

Aku masak gulai ni ketika kawan lama aku zmn blajar dulu datang umah...xtau pulak dia suka...makan smpi bertambah-tambah...Alhamdulillah. Aku seronok dan mcm satu kepuasan bila dpt jamu org makan...Tambahan pulak dpt pahala bila kita meraikan tetamu ni..Tetamu dtg bertandang kan bawa rahmat...

Jom check it out resepinya.....



Bahan-bahannya :
  • 1 ekor ikan patin (600gm)
  • 10 biji cili padi
  • 1 btg bunga kantan
  •  2-3 btg daun kesum
  • 1 inci kunyit hidup
  • 3-4 sudu besar tempoyak (kalau nk pekat letak lebih skit & pastikan tempoyak fresh yg blum msm sgt)
  • 1 liter air
  • 1 keping asam gelugor
  • Garam secukup rasa
Cara-caranya :-
  1. Tumbukkan cili padi, kunyit hingga lumat menggunakan lesung batu
  2. Masukkan tempoyak ke dalam lesung dan gaul bersama dengan cili dan kunyit yang dah ditumbuk
  3. Masukkan air ke dalam periuk, hidupkan api dan masukkan bahan yang telah ditumbuk tadi bersama-sama.
  4. Seterusnya masukkan asam keping, bunga kantan, daun kesum, garam. Biarkan hingga mendidih
  5. Kemudian masukkan ikan patin. Masak sekejap sehingga ikan masak. Sedia untuk di makan.
p/s : kalau nak lebih sedap, boleh letak sayur ikut citarasa seperti timun, bendi, tomato dll. Pastu makan pulak dgn ulaman berserta budu ke sambal tempoyak ke...hmmm, makan bertambah la jawabnyer... :)

1 comment: